De universele remontluchter heeft een automatisch ventiel wat er voor zorgt dat er geen lucht richting de remklauwen stroomt bij het ontluchten. Door dit ingenieuze systeem heb je binnen enkele seconden uw remmen volledig ontlucht. Het ventiel zorgt ervoor dat u de ontluchtingsnippel niet telkens open en dicht gedraaid hoeft te worden. Je hoeft zich enkel nog maar bezig te houden met het rempedaal/remhendel. Op het tussenstuk van de remontluchter staat een pijl. Deze geeft aan in welke richting de remvloeistof stroomt. De aansluitslang is 30 cm lang en de kleine slang is 15 cm lang. Dit is maar één richting op zodat er geen lucht terug in de remklauw stroomt. Het ontluchten van uw remsysteem doe je voortaan gewoon zelf!
Hoe werkt de universele remontluchter:
- Plaats de slang (diameter 5 mm) van de remontluchter over de ontluchtingsnippel op de remklauw. De pijl van de ontluchter geeft aan welke kant de vloeistof op gaat. Deze pijl zal altijd van de motor af moeten wijzen.
- Vervolgens zal de remontluchter gevuld moeten worden met remvloeistof. Dit wordt gedaan door de remontluchter boven de klauw te houden. Je bouwt eerst met behulp van rempedaal/hendel druk op, en opent vervolgens de schroef op de remklauw en laat de remvloeistof doorstromen. Hierbij is het van belang dat je continu druk op het pedaal/hendel houdt wanneer je de schroef open hebt staan.
- Ontluchten maar! Je kunt beginnen met het ontluchten van de remmen. Door het rempedaal/hendel in te drukken zie je dat je druk opbouwt bij de remontluchter. Bij het ontluchten is het van groot belang dat je het niveau in de remvloeistofhouder in de gaten houd. Als de remvloeistofhouder te laag is, is er de mogelijkheid dat er lucht in de remmen komt te zitten. Daarnaast wil je niet zonder remvloeistof komen te zitten als je gaat rijden.
- Sluit dan de ontluchtingsnippel op de remklauw en haal de remontluchter van de remklauw af.