20% korting op alles!
t.w.v. 20%
Shop alles voor je werkplaats nu extra voordelig 20% korting op alles! Shop alles voor je werkplaats nu extra voordelig
Mijn account Inloggen
  • Betalen zoals je wilt, vooraf en achteraf
  • Voor 20.00 besteld, morgen gratis bezorgd
  • Gratis retourneren binnen 180 dagen
  • Betalen zoals je wilt, vooraf en achteraf
Krik

Hoe plaats ik een krik? 

Om een autoband te (de)monteren, hoef je niet per se naar de garage. Autogarages brengen vaak voor het verwisselen van een band al kosten in rekening, terwijl je het net zo makkelijk zelf kunt doen. Het enige wat je nodig hebt is een geschikte dopsleutel en een autokrik. Maar hoe plaats je een autokrik eigenlijk?

Zorg voor de juiste autokrik

Mocht je nog geen autokrik hebben, dan is het verstandig om vooraf naar het gewicht van je auto te kijken. Dit staat aangegeven op het kentekenbewijs van ieder voertuig. Elke autokrik heeft een maximaal belastbaar vermogen. Het maximale belastbare vermogen van de krik moet minimaal de helft van het gewicht van de auto zijn.

“Een krik met een maximaal belastbaar vermogen van 1 ton is geschikt voor een auto met een gewicht van maximaal 2 ton.”

Het zoeken van de krikpunten

Nu we het gewicht van de auto en het maximaal belastbaar vermogen van de autokrik kennen, gaan we de krikpunten zoeken. Een autokrik kan namelijk niet overal geplaatst worden. Voor het plaatsen van de krik heeft iedere auto speciale krikpunten. Het krikpunt van de auto zit vrijwel altijd aan de onderkant en vlak naast het wiel. Voor ieder krikpunt dient ook één krik gebruikt te worden. Mocht je beide banden van één zijde van de auto omhoog willen tillen, dan moet er bij beide banden een krik geplaatst worden.

Plaats de krik op onder het krikpunt

Voordat de auto omhoog gekrikt wordt, moet het voertuig eerst op de rem gezet worden. Wanneer de auto deels van de grond af komt, kan het namelijk gebeuren dat het voertuig begint te rollen en van de krik valt. Zodra de auto op de rem staat, schuif je de krik in de laagste stand onder de auto. Pomp de krik omhoog tot het punt dat de auto nog net niet verder getild wordt. Controleer vervolgens of de krik nog steeds goed onder het krikpunt zit. Een krik gaat namelijk met een kleine boog omhoog. Hierdoor kan het voorkomen dat de krik niet meer recht onder het krikpunt zit. Ook is het belangrijk om te kijken of de autokrik niet groter dan het krikpunt is. Als dit wel zo is, kun je er een blokje hout of rubber op leggen.

Zo plaats je een krik

Het omhoog krikken van de auto

Nu gaan we door met krikken zodat de auto verder omhoog komt. Doe dit vooral niet te snel. Mocht er iets fout gaan, dan kan er sneller geanticipeerd worden als er langzaam gekrikt wordt. Krik door tot het punt waarop het wiel vrij komt van de grond. Nu kan het wiel losgemaakt worden met een luchtsleutelkruissleutel of een andere passende tool.

Maak gebruik van assteunen

Zodra de auto zich op de gewenste hoogte bevindt, is het verstandig om een assteun onder de as te plaatsen. Mocht er een probleem met de krik zijn, dan valt de auto niet op de grond. In plaats daarvan leunt de auto nog op de assteun. Het gebruik van assteunen kan veel schade voorkomen. Wanneer de auto voor een langere tijd getild moet worden, adviseren we ook om assteunen onder de auto te plaatsen. Na het plaatsen van de assteunen kun je de autokrik verwijderen.

Wil je graag meer advies over het plaatsen van een krik? Neem dan vrijblijvend contact op met de experts van Datona.

Vond je deze blog interessant? Kijk dan ook eens naar onze blog over krikpunten: "Wat zijn krikpunten en waar zitten ze?"