Gratis gereedschap bij je bestelling vanaf € 29
t.w.v. € 29
Kies zelf je set t.w.v. € 29! Gratis gereedschap t.w.v. € 29 bij je bestelling vanaf € 29
Mijn account Inloggen
  • Betalen zoals u wilt, vooraf en achteraf
  • Voor 19.00 besteld, morgen gratis bezorgd
  • Gratis retourneren binnen 180 dagen
  • Betalen zoals u wilt, vooraf en achteraf
paddockstand

Hoe werkt een paddockstand?

Op racecircuits zie je ze overal onder de motor staan: paddockstands. Voordat de MotoGP van start gaat, staan alle motoren van te voren op zowel paddockstands voor het voorwiel als op paddockstand voor het achterwiel. Ideaal voor het snel verwijderen van de bandenwarmers en erg stabiel. 

Maar deze paddockstands zijn geschikt voor meerdere doeleinden en niet alleen voor MotoGP coureurs bedoeld. Zo worden paddockstands vooral gebruikt voor stalling van sportieve wegmotoren. Deze motoren zijn namelijk niet voorzien van een onderstandaard: alleen van een zijstandaard. Dit staat veel onstabieler dan een onderstandaard en doordat de motor scheef komt te staan neemt hij ook meer ruimte in beslag.

De meeste moderne wegmotoren zijn uitgevoerd met schroefdraad in de achterbrug. Deze gaten zijn speciaal gemaakt voor bobbins. Bobbins zijn aangrijpingspunten voor de paddockstand met haken en deze schroeft u eenvoudig in het achterbrug van de motor. Door bobbins te gebruiken weet u zeker dat uw motor onbeschadigd blijft en zeer stabiel staat.

“Doordat de motor met het achterwiel of in zijn geheel van de grond komt, staat de motor zeer stabiel voor stalling of onderhoud."

Daarnaast zijn ook nog universele paddockstands te verkrijgen. Deze paddockstands zijn geschikt voor iedere motor met een dubbele achterbrug, omdat deze geen gebruik maken van haken. Deze paddockstands maken gebruik van een L-vormige adapter die onder de achterbrug wordt geplaatst. Ook zijn er nog paddockstands voor motoren met een enkelzijdige ophanging en paddockstands voor het voorwiel. Wanneer de motor zowel achter als voor voorzien is van een paddockstand, kunt u de gehele motor van de grond tillen. 

Doordat de motor met het achterwiel of in zijn geheel van de grond komt, staat de motor zeer stabiel en in de ideale positie voor stalling of onderhoud. Denk hierbij aan het verwisselen van wielen en banden, het (de)monteren van remblokken, het schoonmaken en smeren van de ketting met kettingspray of het controleren en aanpassen van de bandenspanning

Hoe werkt een paddockstand?

De paddockstand werkt als een hefboom en is voorzien van wielen. De paddockstands hebben een L-vorm, waarbij de korte zijde onder de motor geschoven wordt. Aan de lange zijde zit de handgreep. Daarnaast is de paddockstand voorzien van adapters. Deze kunnen verschillen in adapters voor bobbins, universele adapters en adapters voor het voorwiel. De werking van alle adapters is hetzelfde, alleen het aangrijppunt verschilt. Wanneer de korte zijde onder de motor wordt geschoven (achterbrug of voorvork), heft u de lange zijde naar beneden. De korte zijde is hoger dan de hoogte van het aangrijppunt, waardoor het wiel los van de grond komt. Doordat de lange zijde de hefboom is, kost het vrijwel geen inspanning om de motor van de grond te krijgen. 

Bij Datona zijn veel verschillende soorten en maten paddockstands verkrijgbaar. Zo kunt u bij ons paddockstands kiezen op basis van kleur: rood, blauw, wit, zwart en RVS. Maar ook extra verstevigd en zelfs in MotoGP uitvoering!

Wilt u graag meer advies over paddockstand? Bel dan vrijblijvend met de experts van Datona. Wij helpen u graag bij het maken van de juiste keuze.

Shop de producten