BTW-VRIJE DAGEN: 21% korting op alles
t.w.v. 21%
Haal jouw favoriete product nu voordelig in huis! BTW-VRIJE DAGEN: 21% korting op alles
Mijn account Inloggen
  • Betalen zoals je wilt, vooraf en achteraf
  • Voor 20.00 besteld, morgen gratis bezorgd
  • Gratis retourneren binnen 180 dagen
  • Betalen zoals je wilt, vooraf en achteraf
paddockstand

Hoe werkt een paddockstand?

Op racecircuits zie je ze overal onder de motor staan: paddockstands. Voordat de MotoGP van start gaat, staan alle motoren van te voren op zowel een paddockstand voor het voorwiel als op een paddockstand voor het achterwiel. De motor staat stabiel en ze zijn ideaal voor het snel verwijderen van de bandenwarmers. 

Waar worden paddockstands nog meer voor gebruikt?

Paddockstands zijn geschikt voor meerdere doeleinden en worden niet alleen door MotoGP coureurs gebruikt. Zo worden paddockstands vooral gebruikt voor stalling van sportieve wegmotoren. Deze motoren zijn namelijk niet voorzien van een onderstandaard: alleen van een zijstandaard. Dit staat veel onstabieler dan een onderstandaard en doordat de motor scheef komt te staan, neemt deze ook meer ruimte in beslag.

Hoe plaats je jouw motor in een paddockstand?

De meeste moderne wegmotoren zijn uitgevoerd met schroefdraad in de achterbrug. Deze gaten zijn speciaal gemaakt voor bobbins. Bobbins zijn aangrijpingspunten voor de paddockstand met haken die je eenvoudig in de achterbrug van de motor kunt schroeven. Door bobbins te gebruiken weet je zeker dat de motor onbeschadigd blijft en zeer stabiel staat.

"Doordat de motor met het achterwiel of in zijn geheel van de grond komt, staat de motor zeer stabiel voor stalling of onderhoud."

Daarnaast zijn er ook nog universele paddockstands te verkrijgen. Deze paddockstands zijn geschikt voor iedere motor met een dubbele achterbrug, omdat deze geen gebruik maken van haken. Deze paddockstands maken gebruik van een L-vormige adapter die onder de achterbrug wordt geplaatst. Ook zijn er nog paddockstands voor motoren met een enkelzijdige ophanging en paddockstands voor het voorwiel te verkrijgen. Wanneer de motor zowel achter als voor van een paddockstand is voorzien, kun je de gehele motor van de grond tillen. 

Doordat de motor met het achterwiel of in zijn geheel van de grond komt, staat de motor zeer stabiel en in de ideale positie voor stalling of onderhoud. Denk hierbij aan het verwisselen van wielen en banden, het (de)monteren van remblokken, het schoonmaken en smeren van de ketting met kettingspray of het controleren en aanpassen van de bandenspanning

Is het gebruik van een paddockstand echt zo eenvoudig?

Een paddockstand werkt als een hefboom en is voorzien van twee wielen. De paddockstands hebben een L-vorm, waarbij de korte zijde onder de motor geschoven wordt. Aan de lange zijde zit een handgreep. Daarnaast is de paddockstand voorzien van adapters. Er zijn verschillende soorten adapters: adapters voor bobbinsuniversele adapters en adapters voor het voorwiel. De werking van alle adapters is hetzelfde, alleen het aangrijpingspunt verschilt. Wanneer de korte zijde onder de motor wordt geschoven (achterbrug of voorvork), duw je de lange zijde naar beneden. De korte zijde is hoger dan de hoogte van het aangrijpingspunt, waardoor het wiel los van de grond komt. Doordat de lange zijde als een hefboom werkt, kost het vrijwel geen inspanning om de motor van de grond te krijgen. 

Bij Datona zijn er veel verschillende soorten paddockstands verkrijgbaar. Zo kun je bij ons paddockstands kiezen op basis van kleur: rood, blauw, wit, zwart en RVS. Verder kun je kiezen voor een extra verstevigd model en hebben we zelfs een MotoGP uitvoering!

Wil je graag meer advies over paddockstands? Bel dan vrijblijvend met de experts van Datona. Wij helpen je graag bij het maken van de juiste keuze.

Shop de producten